22-05-2026

Vibrationsmåleudstyr registrerer jordskælv

Danmark oplevede et jordskælv onsdag d. 20. maj kl. 16:14:47.

Jordskælvet havde epicenter i Køge Bugt i 29 km´s dybde og målte 3,9 på richterskalaen.

Jordskælvet blev også registreret af Geo´s vibrationsmåleudstyr. Udstyret bruges til at monitorere vibrationer på nabobygninger til byggepladser. Da jordskælvet indtraf havde vi 20 måleudstyr installeret på bygninger fordelt i Storkøbenhavn og Nordsjælland, som havde registreret jordskælvet.

På figuren kan man tydeligt se at målingerne aftager i værdi med afstanden til epicenter, men også at fx. de tunge etagebygninger på Sankt Knuds Vej på Frederiksberg er mere solide end parcelhuse, og at der her måles relativt lavere værdier.

Grænseværdien for sætningsfølsomme bygninger er 3 mm/s, og ved to af husene blev denne grænse overskredet.

Se epicenter og målepunkter her.

Registrering af jordskælv 2 - 2026-05-20 kl. 16.14.47.jpg

Registrering af jordskælv med vibrationsmåleudstyr.